top of page
  • Instagram
  • Facebook
  • LinkedIn

Nuorten nikotiinituotteiden käyttö koulumaailmassa – Miten voimme puuttua ilmiöön?

  • Writer: Karoliina Mäkäräinen
    Karoliina Mäkäräinen
  • 27.2.
  • 5 min käytetty lukemiseen


Osallistuin viime kevään asiantuntijapuheenvuorolla THL:n webinaariin "Uudet nikotiinituotteet ilmiönä kouluissa ja oppilaitoksissa – Mistä kyse?", sekä viime syksynä webinaarin jatko-osaan "Uudet nikotiinituotteet ilmiönä kouluissa ja oppilaitoksissa – Mitä tehtävissä käytännössä käytön ehkäisemiseksi, käyttöön puuttumiseksi ja tuen tarjoamiseksi?".


Webinaareissa käsiteltiin nuorten kasvavaa nikotiinituotteiden käyttöä ja siihen liittyviä haasteita kouluissa ja oppilaitoksissa. Tallenteet ovat nähtävissä alla olevien linkkien kautta:

Webinaari osa 1: THL:n tapahtumasivu

Webinaari osa 2: THL:n tapahtumasivu


Webinaarien tavoitteena oli tarjota perustietoa ja lisätä ymmärrystä nuorten uusista nikotiinituotteista sekä tarjota ratkaisuja niiden käytön ehkäisemiseksi, käyttöön puuttumiseksi sekä tuen piiriin ohjaamiseksi.


Huolestuttavat tilastot ja terveysvaikutukset


Nikotiinituotteiden, kuten sähkötupakan ja nikotiinipussien käyttö nuorten keskuudessa on viime vuosina kasvanut merkittävästi. THL:n vuoden 2023 kouluterveyskyselyn mukaan sähkösavukkeiden käyttö on kaksinkertaistunut kahdessa vuodessa.


Helsingin yliopiston dosentti Outi Salminen on korostanut, että nikotiinin vaikutukset nuorten kehittyviin aivoihin ovat vakavia. Nikotiini voi aiheuttaa unihäiriöitä, keskittymiskyvyn puutetta ja lisätä ADHD-diagnoosin riskiä. Nikotiini heikentää unen laatua ja vaikuttaa aivojen kehitykseen, mikä voi johtaa myös oppimisvaikeuksiin ja mielialan vaihteluihin.


Miten koulut ja oppilaitokset voivat puuttua nikotiinituotteiden käyttöön?


Webinaarissa käsiteltiin erilaisia keinoja, joilla koulut ja oppilaitokset voivat vastata nikotiinituotteiden käytön kasvuun:


  • Ehkaisevä päihdetyö osana koulujen toimintaa: Terveystiedon opetus on tärkeässä roolissa ehkäisevän päihdetyön osalta.

  • Oppilaiden osallistaminen: Kun oppilaat itse pääsevät osallistumaan nikotiinittomien kouluympäristöjen suunnitteluun, he sitoutuvat paremmin yhteisiin pelisääntöihin.

  • Moniammatillinen yhteistyö: Oppilashuollon, nuorisotyön, poliisin ja muiden asiantuntijoiden yhteistyö auttaa tunnistamaan riskitilanteet ajoissa ja puuttumaan niihin.

  • Kuntien ja hyvinvointialueiden yhteistyö: Ehkaisevä päihdetyö edellyttää vahvaa yhteistyötä hyvinvointialueiden ja kuntien välillä, jotta voidaan varmistaa tehokkaat tukipalvelut ja resurssit nuorten päihteettömyyden tukemiseen.

  • Tietoisuuden lisääminen vanhemmille ja opettajille: Wilma-viestit, vanhempainillat ja kampanjat auttavat koko yhteisöä ymmärtämään nikotiinituotteiden käytön riskit.

  • Somekampanjat ja vaikuttajat: Nuoret seuraavat aktiivisesti sosiaalisen median sisältöjä, joten on tärkeää, että tietoa nikotiinin haitoista välittäisivät myös heidän idolinsa ja suosikkivaikuttajansa tuotteiden käytön ihannoinnin sijasta.


Tarvitaanko Suomeen myyntikielto?


Belgia, Saksa ja Ranska ovat jo päättäneet kieltää kertakäyttöiset sähkötupakat. Isossa-Britanniassa kielto astuu voimaan kesäkuussa. Salmisen mukaan Suomen tulisi seurata samoja linjauksia, vaikka myyntikiellon myötä osa kaupankäynnistä siirtyisi laittomille markkinoille, kuten Telegramiin. Nikotiinituotteiden markkinointi nuorille on aggressiivista, ja siksi yhteiskunnan täytyy vastata haasteeseen selkein rajoituksin ja valistuksella. Vanhempien, opettajien ja kasvattajien tulee olla tietoisia siitä, kuinka suuri terveysriski nikotiinituotteiden käyttö todellisuudessa on.


Miten jatkamme tästä eteenpäin?


Ehkaisevä päihdetyö koulumaailmassa on jatkuva prosessi, joka vaatii yhteistyötä ja sitoutumista. Kouluissa ja oppilaitoksissa olisi hyvä olla selkeä päihdesuunnitelma (voidaan koota oppilas- ja opiskeluhuoltosuunnitelman osaksi), joka linjaa, miten nikotiinituotteiden käyttöön puututaan ja miten oppilaita ja opiskelijoita tuetaan lopettamisessa. Tässä hyvinvointialueilla on keskeinen rooli, sillä ne vastaavat monista nuorten tukipalveluista, kuten oppilas- ja opiskeluhuollosta ja mielenterveyspalveluista.


Meillä kaikilla on vastuu nuorten hyvinvoinnista. Jokainen aikuinen kouluyhteisössä voi vaikuttaa siihen, millaista esimerkkiä nuorille annetaan. Tärkeintä on jatkaa keskustelua ja kehittää uusia ratkaisuja yhteistyössä koulujen, oppilaitosten, kuntien ja hyvinvointialueiden kesken.


--

In English:


Youth Use of Nicotine Products in Schools – How Can We Address the Phenomenon?


Last spring, I participated as a speaker in the THL webinar "New Nicotine Products as a Phenomenon in Schools and Educational Institutions – What’s the Issue?" and last autumn in the follow-up webinar "New Nicotine Products as a Phenomenon in Schools and Educational Institutions – What Can Be Done in Practice to Prevent Use, Intervene, and Provide Support?"


The webinars addressed the growing use of nicotine products among young people and the related challenges in schools and educational institutions. The recordings can be accessed via the following links:


The goal of the webinars was to provide basic knowledge, increase awareness of new nicotine products among youth, and offer solutions for preventing use, intervening, and directing them to support services.


Concerning Statistics and Health Impacts


The use of nicotine products, such as e-cigarettes and nicotine pouches, has significantly increased among young people in recent years. According to THL’s 2023 School Health Survey, the use of e-cigarettes has doubled in just two years.

Dr. Outi Salminen from the University of Helsinki has emphasized that the effects of nicotine on the developing brains of young people are severe. Nicotine can cause sleep disorders, lack of concentration, and increase the risk of ADHD diagnoses. It weakens sleep quality and affects brain development, potentially leading to learning difficulties and mood swings.


How Can Schools and Educational Institutions Address Nicotine Product Use?


The webinar discussed various ways schools and educational institutions can respond to the rise in nicotine product use:

  • Preventive substance abuse education as part of school activities: Health education plays a key role in preventive efforts.

  • Involving students: When students participate in designing nicotine-free school environments, they are more committed to following the rules.

  • Multidisciplinary collaboration: Collaboration between student welfare services, youth work, police, and other experts helps in identifying risk situations early and intervening effectively.

  • Cooperation between municipalities and wellbeing services counties: Preventive substance abuse work requires strong cooperation between wellbeing services counties and municipalities to ensure effective support services and resources for promoting a nicotine-free lifestyle among youth.

  • Raising awareness among parents and teachers: Messages through Wilma (the school communication system), parent evenings, and campaigns help inform the entire community about the risks of nicotine products.

  • Social media campaigns and influencers: Young people actively follow social media content, so it is important that their idols and favorite influencers spread awareness about the harms of nicotine use instead of promoting these products.


Should Finland Implement a Sales Ban?


Belgium, Germany, and France have already decided to ban disposable e-cigarettes. In the UK, the ban will take effect in June. According to Dr. Salminen, Finland should follow similar regulations, even though some of the trade may move to illegal markets such as Telegram.

Marketing of nicotine products to young people is aggressive, and society must respond with clear restrictions and education. Parents, teachers, and caregivers must be aware of the significant health risks posed by nicotine products.


How Do We Move Forward?


Preventive substance abuse work in schools is an ongoing process that requires collaboration and commitment. Schools and educational institutions should have a clear substance abuse prevention plan, which can be included as part of the student welfare plan. This plan should define how nicotine product use is addressed and how students are supported in quitting. Wellbeing services counties play a key role in this, as they are responsible for many youth support services, including student welfare and mental health services.


We all share responsibility for the well-being of young people. Every adult in the school community can influence the example set for young people. The most important thing is to continue the discussion and develop new solutions in cooperation with schools, educational institutions, municipalities, and wellbeing services counties.

.

 
 
 

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating

© 2025 by Karoliina Mäkäräinen

bottom of page