Uimataito voi pelastaa henkiä – turvataan laadukas uinninopetus!
- Karoliina Mäkäräinen
- 31.1.
- 3 min käytetty lukemiseen
Päivitetty: 4.2.

Helsingin Sanomat 4.2.2025:
Helsingin Sanomien artikkelissa (28.1.2025) esitetyt muistot koulu-uinneista ovat valitettavia ja herättävät aiheellista keskustelua uinninopetuksen laadusta ja liikunnanopettajien työstä. On selvää, että vuosikymmenten takaiset käytännöt eivät kaikilta osin ole olleet oppilaslähtöisiä, ja osalle oppilaista koulun uinninopetus on voinut jättää ikäviä muistoja. Samalla on tärkeää huomata, kuinka paljon liikunnanopetus ja opettajankoulutus ovat kehittyneet viime vuosikymmeninä. Nykyisin liikunnanopettajat saavat kattavan koulutuksen myös uinninopetukseen, ja heidän tavoitteenaan on tarjota oppilaille turvallinen ja kannustava oppimisympäristö.
Liikunnanopettajien työ on vaativaa ja vastuullista. Heidän tehtävänään on varmistaa, että jokainen oppilas oppii tärkeitä liikuntataitoja, mukaan lukien uimataidon, joka voi parhaimmillaan pelastaa ihmishenkiä. Samalla heidän tulee huolehtia oppilaiden fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta turvallisuudesta. Tämä on mahdollista vain, jos liikunnanopettajilla on käytössään riittävät resurssit: riittävän pienet ryhmäkoot, laadukkaat opetustilat ja riittävä tuki opetuksen toteuttamiseen.
On ymmärrettävää, että uimaopetukseen liittyy haasteita. Jokaisella oppilaalla on oma yksilöllinen lähtötasonsa, ja oppilaiden kokemukset vedessä voivat vaihdella suuresti. Tämän vuoksi on tärkeää, että uinninopetus järjestetään oppilaslähtöisesti, turvallisesti ja kannustavasti, ilman pelkoa tai häpeää. Liikunnanopettajat ovat sitoutuneet tähän tehtävään, mutta he tarvitsevat myös päättäjien ja koulujen johdon tuen. Liikuntaryhmien koon pienentäminen ja opetusresurssien parantaminen ovat ratkaisevia tekijöitä siinä, että jokainen oppilas saa laadukasta ja turvallista opetusta.
On myös hyvä muistaa, että yhteiskunnallisesti uimataito on elintärkeä taito, joka voi ehkäistä hukkumiskuolemia ja edistää kansanterveyttä. Koulu-uinnit ovat yksi tärkeimmistä keinoista varmistaa, että mahdollisimman moni lapsi ja nuori oppii uimaan. Jotta tämä tavoite toteutuisi kaikkien kohdalla, on olennaista, että uimaopetuksen kehittämiseen ja resursseihin panostetaan entistä enemmän.
Liikunnanopettajat tekevät arvokasta työtä oppilaiden hyvinvoinnin ja liikunnallisen elämäntavan edistämiseksi. Heidän työnsä tukeminen ei ole vain opettajien etu, vaan myös oppilaiden ja koko yhteiskunnan etu. Nyt kuntavaalien lähestyessä on tärkeää, että päättäjät tunnistavat haasteet ja varmistavat, että liikunnanopetukseen ja esimerkiksi uinninopetukseen osoitetaan riittävät resurssit. Näin voimme tarjota jokaiselle lapselle ja nuorelle mahdollisuuden kehittää uimataitoaan turvallisesti ja positiivisessa ilmapiirissä.
--
Helsingin Sanomat, February 4, 2025:
The memories of school swimming presented in the Helsingin Sanomat article (January 28, 2025) are unfortunate and raise an important discussion about the quality of swimming education and the work of physical education teachers. It is clear that practices from decades ago were not always student-centered, and for some students, school swimming lessons may have left unpleasant memories. At the same time, it is important to note how much physical education and teacher training have developed over the past decades. Today, physical education teachers receive comprehensive training in swimming instruction, and their goal is to provide students with a safe and encouraging learning environment.
The work of physical education teachers is demanding and responsible. Their task is to ensure that every student learns important physical skills, including swimming, which can, in the best case, save lives. At the same time, they must ensure the physical, mental, and social safety of the students. This is only possible if physical education teachers have access to sufficient resources: appropriately small group sizes, quality teaching facilities, and adequate support for implementing the lessons.
It is understandable that swimming instruction presents challenges. Each student has their own individual starting point, and students' experiences in the water can vary greatly. Therefore, it is crucial that swimming lessons are organized in a student-centered, safe, and encouraging manner, without fear or shame. Physical education teachers are committed to this task, but they also need support from policymakers and school leadership. Reducing group sizes and improving teaching resources are key factors in ensuring that every student receives quality and safe instruction.
It is also important to remember that, from a societal perspective, swimming is a vital skill that can prevent drowning and promote public health. School swimming is one of the most important ways to ensure that as many children and young people as possible learn to swim. In order to achieve this goal for everyone, it is essential that more investment is made in the development and resources for swimming education.
Physical education teachers do valuable work in promoting students' well-being and active lifestyles. Supporting their work benefits not only the teachers but also the students and society as a whole. As the municipal elections approach, it is important that decision-makers recognize the challenges and ensure that sufficient resources are allocated to physical education, including swimming instruction. This way, we can offer every child and young person the opportunity to develop their swimming skills in a safe and positive atmosphere.
コメント